Toekomst autofiscaliteit

De overheid is en blijft een slechte verliezer. Verliest ze te veel, dan wijzigt ze de wet. Met de autofiscaliteit is dit niet anders.

Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten fiscaal aftrekbaar zijn. Diesels, benzines en (fake) hybrides verliezen bijgevolg de komende jaren geleidelijk hun fiscale voordeel, ten faveure van de elektrische wagen.

Met bedrijfswagen bedoelen we een personenwagen die zowel voor beroeps- als privéverplaatsingen kan gebruikt worden.

Op heden wordt de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens bepaald aan de hand van een bepaalde formule waarbij de CO₂-uitstoot van de wagen en het type motor de grootste impact heeft op de uitkomst van de formule.

Wat verandert er?

Diesel- en benzinewagens die tot 1 juli 2023 worden ingeschreven als bedrijfswagen, behouden de hele levensduur hun huidige fiscale voordeel. Voor wagens op fossiele brandstof besteld vanaf 1 juli 2023 komt er een overgangsregeling. Vanaf 2026 kunnen ondernemingen alleen nog elektrische wagens aftrekken van hun belastingen.

Overgangsregeling?

Voor wagens met verbrandingsmotor aangekocht na 1 juli 2023 wordt de aftrekbaarheid in 2025 afgetopt op 75 procent. In 2026 wordt dat 50 procent, in 2027 zal dit 25 procent zijn en vanaf 2028 nul. Voor hybride bedrijfswagens die na 1 juli 2023 worden aangeschaft, wordt de fiscale aftrekbaarheid van de benzine- of dieselkosten beperkt tot 50 procent.

Wat verandert er voor de werknemer?

Werknemers worden belast op het voordeel alle aard (VAA) dat aan hun bedrijfswagen kleeft. Omdat die CO₂-afhankelijk is, is die belasting bij elektrische wagens aanzienlijk lager dan die op wagens met een verbrandingsmotor. Dat mechanisme blijft ook onder de nieuwe regels overeind, waardoor de belasting op het VAA voor mensen die overstappen op een elektrische bedrijfswagen daalt.

Moet ik nu al een elektrische wagen kopen?

Dit is alvast dé toekomst volgens de regering. Daar zijn wij ook van overtuigd. Op fiscaal vlak behouden deze wagens hun volledige fiscale aftrekbaarheid tot en met aanslagjaar 2027. Vanaf dan wordt ook de fiscale aftrekbaarheid van deze wagens getrapt teruggebracht naar lager percentage, zijnde 67,5%.

“Dit is alvast dé toekomst volgens de regering. Daar zijn wij ook van overtuigd.”

Echter blijven de kosten van aankoop en onderhoud nog steeds hoog voor volledig elektrische wagens. Daarnaast is en blijft de laadpaalinfrastructuur de komende jaren nog een gebrekkig gegeven.
Volgens mijn persoonlijke opinie is een wagen met een lage CO₂-uitstoot of een hybride wagen met een CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram/kilometer dan ook een betere optie indien u een aankoop overweegt voor 1 juli 2023.

Bron: Jubel

Acfibota | Accountants & Tax Advisors

Andere nieuwsberichten

Deze website maakt gebruik van cookies om jou een optimale gebruikerservaring te bieden. Meer informatie over cookies vind je in ons cookiebeleid.