Hybrideauto toch nog dit jaar aankopen?

Je hebt inmiddels gehoord over de nieuwe wet op de vergroening van de autofiscaliteit en dat je als datum 1 juli 2023 in jouw achterhoofd moet houden. Nu vernam je ook dat je de aanschaf van een hybrideauto beter niet uitstelt tot in 2023. Hoe zit dat precies?

Aftrek van autokosten

De gramformule

Het aftrekbare percentage van de autokosten wordt berekend met de zgn. gramformule. Volgens die formule is het aftrekbare percentage gelijk aan: 120% – (0,5 × brandstofcoëfficiënt × g CO2 /km)%. De brandstofcoëfficiënt is gelijk aan 1 (diesel), 0,95 (benzine/lpg/hybride) of 0,90 (cng < 12 pk). Verder kan voor auto’s met een CO2 -uitstoot van minder dan 200 g/km het aftrekpercentage nooit lager zijn dan 50% en nooit hoger dan 100%, en is voor auto’s met een CO2 -uitstoot van ten minste 200 g/km het aftrekpercentage altijd 40%.

“Het aftrekpercentage dat je uit die formule verkrijgt, blijft van toepassing gedurende de hele levensduur van de auto.”

Geen veranderingen tot 30 juni 2023

Voor auto’s die vóór die datum aangekocht worden, verandert er nog niets. Onder aankoop versta je zowel aankoop, leasing als huur. De huidige regels voor fiscale aftrek blijven van toepassing op die auto’s.

“Het volstaat overigens dat de auto voor 30 juni 2023 besteld wordt. Hij hoeft nog niet noodzakelijk geleverd te zijn.”

Wat na 30 juni 2023?

Voor auto’s die aangekocht zijn na die datum, blijft de bestaande aftrekregeling op basis van de gramformule nog tijdelijk van toepassing, om vervolgens vanaf 2025 (aj. 2026) geleidelijk aan af te bouwen tot maximaal 75% naar 0% in 2028 (aj. 2029). Er wordt bovendien reeds in 2025 komaf gemaakt met de minimumaftrek van 50% (of 40% als de CO2 -uitstoot ≥ 200 g).

Elektrische auto’s?

Voor elektrische auto’s telt de gramformule niet. Die kosten zijn hoe dan ook voor 100% aftrekbaar, aangezien ze geen CO2 uitstoten. Weliswaar zal er vanaf 2027 wel voorzien worden in een geleidelijke afbouw van de aftrek. Die daalt geleidelijk aan naar 67,5% in 2031.

Wat betekent dat voor plug-inhybrides?

Zelfde regels als auto’s op fossiele brandstof?

Ja, ook hier wordt dus de gramformule toegepast. Je moet daarbij wel een onderscheid maken tussen echte en valse hybrides. Een valse hybride is een plug-inhybride die een te lichte batterijcapaciteit (< 0,5 kWh/100 kg autogewicht) of een te hoge CO2 -uitstoot (> 50 g/km) heeft. Heb je te maken met een fakehybride, dan moet je rekening houden met de CO2 -uitstoot van de overeenstemmende niet-hybrideauto.

Bijzondere datum: 1 januari 2023

Op het vlak van de brandstofkosten is er wel een afwijking ten opzichte van de auto’s op fossiele brandstof. Voor plug-inhybrides aangekocht (besteld) vanaf 1 januari 2023 zullen de brandstofkosten terugvallen op een aftrekpercentage van maximaal 50%, ongeacht het resultaat van de gramformule (dat doorgaans op een hoger resultaat zal uitkomen). Om die reden kan het interessant zijn om de aankoop niet uit te stellen tot na 1 januari 2023, maar nog dit jaar actie te ondernemen.

Tip: de aftrek van elektriciteitskosten zal niet beperkt worden.

“Onze visie: de verstrengde autofiscaliteit zal pas uitwerking hebben voor auto’s besteld, geleased of gehuurd na 30 juni 2023. Overweeg je echter om een plug-inhybride aan te schaffen, dan doe je dat beter dit jaar nog. De brandstofkosten van die auto’s zullen immers viir vanaf 1 januari 2023 bestelde plug-inhybrides terugvallen op 50% aftrek.”

Hulp nodig of vragen? Neem vrijblijvend contact op met ons.

Acfibota | Accountants & Tax Advisors

Bron: Taxwin

Andere nieuwsberichten

Deze website maakt gebruik van cookies om jou een optimale gebruikerservaring te bieden. Meer informatie over cookies vind je in ons cookiebeleid.