Het recent goedgekeurde regeerakkoord van de Arizona-regering bevat belangrijke hervormingen. Eén van de meest opvallende aanpassingen betreft de hernieuwde fiscale stimulans voor plug-inhybride voertuigen, die in het paasakkoord verder werd uitgewerkt.
Maar maakt dit de plug-inhybride in 2025 opnieuw een interessante keuze als bedrijfswagen? We zetten de belangrijkste wijzigingen overzichtelijk voor je op een rij.
Fiscale historiek
De aftrekbaarheid van autokosten werd tot nu toe bepaald aan de hand van de volgende formule:
120% – (0,5% × brandstoftype-coëfficiënt × CO₂-uitstoot in gram/km)
De toegepaste coëfficiënten waren:
Aardgas: 0,90
Diesel: 1,00
Benzine (ook hybrides): 0,95
Vanwege hun doorgaans lage CO₂-uitstoot genoten plug-inhybrides vaak een fiscale aftrek tot wel 100%. Dit gold echter enkel voor voertuigen met een batterijcapaciteit van minstens 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht én een uitstoot van maximum 50 g CO₂ per km.
Voldeden ze hier niet aan, dan vielen ze onder de noemer ‘valse hybrides’ en golden ze fiscaal als gewone brandstofwagens — met een lager aftrekpercentage als gevolg.
Voor zogeheten ‘echte hybrides’ waren er duidelijke regels:
Fiscale regeling plug-inhybrides onder de Vivaldi-regering | |||
---|---|---|---|
Besteld vóór 30 juni 2023: | Besteld vanaf 1 juli 2023: | ||
Tot 100% aftrekbaar (brandstofkosten: 50%) gedurende volledige looptijd. | Autokosten Geleidelijke vermindering van de fiscale aftrekbaarheid | Brandstofkosten | |
Aanslagjaar 2025 | Max. 100% * | Brandstof: 50% Elektriciteit: 100% | |
Aanslagjaar 2026 | Max. 75% * | Brandstof: 50% Elektriciteit: 100% | |
Aanslagjaar 2027 | Max. 50% * | Brandstof: 50% Elektriciteit: 100% | |
Aanslagjaar 2028 | Max. 25% * | Brandstof: 25% Elektriciteit: 100% | |
Aanslagjaar 2029 | Max. 0% * | Brandstof: 0% Elektriciteit: 100% |
* Let op: het exacte percentage blijft gebaseerd op de formule: 120% – (0,5% × coëfficiënt × CO₂-uitstoot).*
Nieuwe uitstootnorm leidt tot hogere CO₂-cijfers
Wat verandert er?
Op 1 januari 2025 werd de nieuwe Europese uitstootnorm EURO-6e-bis ingevoerd. Deze strengere regelgeving zorgt ervoor dat de officiële CO₂-waarden van voertuigen hoger zullen uitvallen.
Nieuwe modellen die vanaf begin 2025 op de markt komen, moeten hieraan voldoen. Voor bestaande modellen geldt dit vanaf januari 2026. Reeds geproduceerde voertuigen blijven buiten schot. De meeste constructeurs hanteren deze norm vanaf modeljaar 2026.
Waarom is dit belangrijk?
Door de aangepaste meetmethode zullen plug-inhybrides in veel gevallen een verdubbeling van hun CO₂-uitstoot op papier krijgen. Dit kan ervoor zorgen dat bepaalde modellen de grens van 50 gram overschrijden en dus niet langer als “echte hybride” beschouwd worden.
Nieuwe fiscale aanpak: verruiming en bevriezing
Als reactie op de strengere uitstootnormen heeft de federale regering in het paasakkoord enkele versoepelingen ingevoerd:
Door de aanpassing van de uitstootnorm dreigde een groot aantal voertuigen binnenkort de grens van 50 gram CO₂ per kilometer te overschrijden, waardoor ze als ‘valse hybrides’ zouden worden beschouwd. In het paasakkoord heeft de federale regering echter beslist om deze drempel op te trekken naar 75 gram CO₂ per kilometer voor auto’s die voldoen aan de nieuwe EURO-6e-bis-norm.
Tegelijkertijd werd de geplande afbouw van de fiscale aftrekbaarheid voor plug-inhybrides opgeschort. Voortaan wordt het aftrekpercentage vastgelegd in het jaar van bestelling, waardoor het niet langer stelselmatig afneemt tijdens de gebruiksduur van het voertuig. Dankzij deze aanpassingen komen plug-inhybridewagens, afhankelijk van hun CO₂-uitstoot, opnieuw in aanmerking voor een fiscaal voordeel dat vrijwel gelijk is aan dat van volledig elektrische voertuigen.
Jaar van bestelling | CO₂-uitstoot | Autokosten | Aftrek brandstof | Aftrek elektriciteit |
---|---|---|---|---|
Vóór 2027 | ≤ 50 g/km | Max. 100% * | 50% | 100% |
51–75 g/km | Max. 75% * | 50% | 100% | |
> 75 g/km | Niet aftrekbaar (valse hybride) | – | ||
In 2027 | ≤ 50 g/km | Max. 95% * | 50% | 95% |
51–75 g/km | Max. 75% * | 50% | 95% | |
In 2028 | ≤ 50 g/km | Max. 90% * | 0% | 90% |
51–75 g/km | Max. 65% * | 0% | 90% | |
In 2029 | ≤ 50 g/km | Max. 82,5% * | 0% | 82,5% |
51–75 g/km | Max. 57,5% * | 0% | 82,5% | |
In 2030 | ≤ 50 g/km | Max. 75% * | 0% | 75% |
51–75 g/km | 0% | 0% | 75% | |
Vanaf 2031 | ≤ 50 g/km | Max. 67,5% * | 0% | 67,5% |
51–75 g/km | 0% | 0% | 67,5% |
* Het aftrek percentage wordt berekend via de gekende formule.
* De vermelde aftrekpercentages blijven gedurende de volledige gebruiksduur van het voertuig van kracht, vanaf de besteldatum tot het einde van het leasecontract of de verkoop van de wagen.
Wat betekent dit voor jouw onderneming?
Door de herintroductie van fiscale voordelen worden plug-inhybrides opnieuw een interessante piste voor ondernemers die milieubewust willen investeren. De aanpassingen maken het mogelijk om met een hybridewagen opnieuw te genieten van gunstige fiscale voorwaarden, afhankelijk van het model en de timing van je aankoop.
Hulp nodig of vragen? Neem vrijblijvend contact op met ons.
Acfibota | Accountants & Tax Advisors